Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej Polski w Witoni

ul. Szkolna 4

tel/fax 24 356 40 19

E-mail: spwitonia@poczta.onet.pl

Półkolonie 2015 - wyjazd do Kwiatkówka, Tumu i Łęczycy - 06.08.2015 r.

06.08.2015 r. półkoloniści udali się do Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej w Kwiatkówku, Kolegiaty w Tumie oraz do  Muzeum na Zamku w Łęczycy. Głównym celem wyjazdu było poznanie wybranych zabytków oraz historii ziemi łęczyckiej.

Czwartego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od  Łęczyckiej Zagrody Chłopskiej. W Skansenie w Kwiatkówku wzięliśmy udział
w zajęciach edukacyjnych, które przybliżyły nam niezwykle bogatą historię ziemi łęczyckiej oraz pozwoliły pogłębić wiedzę dotyczącą kultury, sztuki i zwyczajów charakterystycznych dla łęczyckiej wsi. Dzieci dowiedziały się w jakich warunkach dawniej żyli chłopi oraz jak wyglądała praca w zagrodzie. Mogliśmy również odkryć tajemnice kozłowego wiatraka, wiejskiej kuźni i olejarni.

Drugim punktem programu była wizyta w Kolegiacie Najświętszej Maryi Panny i Św. Aleksego w Tumie. Pani przewodnik bardzo ciekawie opowiedziała nam historię świątyni, mówiła o odbudowach i przebudowach odbywających się wraz z biegiem lat. Bazylika wszystkim bardzo się podobała, również szukanie śladów diabła Boruty na murach Kolegiaty zakończyło się powodzeniem. Po zakupie pamiątkowych cegiełek wyruszyliśmy do Muzeum na Zamku w Łęczycy.
    W łęczyckim muzeum dzięki przewodnikom poznaliśmy historię Zamku Królewskiego Kazimierza Wielkiego. Pogłębiliśmy wiedzę z zakresu historii, uzbrojenia, obyczajów oraz życia codziennego w średniowiecznym zamku. Wysłuchaliśmy także legendy o diable Borucie. Obejrzeliśmy również bogatą kolekcję rzeźb przedstawiających diabła Borutę. Wystawa pokazuje, jak różnorodne postaci może przyjmować czart, jest m.in.: Boruta-chłop, Boruta-sowa, Boruta-szlachcic, Boruta zamkowy...
     Dzieci z niecierpliwością czekają na ostatni wyjazd w ramach półkolonii, który odbędzie się już jutro!