Projekt edukacyjny: Obchody święta Niepodległości w Szkole Podstawowej w Witoni- "Niepodległość = Wolność"
TEMAT PROJEKTU: Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości w dn. 07.11.2014r.
CELE:
1. Kształtowanie postaw obywatelskich dzieci.
2. Pogłębianie wiedzy historycznej dotyczącej odzyskania niepodległości.
3. Doskonalenie technik plastycznych i muzycznych.
4. Wzbogacanie warsztatu wokalnego i recytatorskiego uczniów poprzez przygotowanie scenki „Wolność i Polska” oraz przeglądu pieśni patriotycznych.
5. Integrowanie przedstawicieli różnych środowisk.
CELE SZCZEGÓŁOWE – Uczeń:
1. Potrafi promować piękno swojej ojczyzny.
2. Zna znaczenie słów: ojczyzna, patriota.
3. Zna pieśni patriotyczne.
4. Potrafi współdziałać z innymi członkami grupy.
KONSTRUKCJA PROJEKTU:
- Zajęcia prowadzone na lekcjach: historii, języka polskiego, muzyki, plastyki, na godzinie z wychowawcą klasy oraz na zajęciach chóru szkolnego.
- Plakaty, pomniki oraz pocztówki wykonane jako praca domowa – dodatkowa.
- W działaniach biorą udział uczniowie kl. IV – VI, nauczyciele: języka polskiego, historii i muzyki/plastyki oraz zaproszeni Goście na uroczystość w dn.07.11.2014r.
CZAS WYKONANIA PROJEKTU:
październik – listopad 2014
MIEJSCE REALIZACJI:
Szkoła Podstawowa w Witoni:
- korytarz I piętra, sala nr 8 – wystawa prac;
- korytarz I piętra – występy uczniów kl. II – VI dla wszystkich uczniów kl.I – VI i zaproszonych Gości;
- biblioteka szkolna – dyskusja nt. „Patriota… kto to taki?”;
- sala nr 8 – spotkanie z kombatantem
FORMY PRACY:
- indywidualna;
- grupowa;
- zespołowa (klasa).
METODY:
- problemowe
- eksponujące: inscenizacja; koncert; dyskusja
- praktyczne: plakat, pomnik, pocztówka
PREZENTACJA EFEKTU PROJEKTU:
Zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Odzyskania Niepodległości, w ramach której odbędzie się:
- wystawa plakatów, pomników i pocztówek związanych ze Świętem Niepodległości;
- scenka pt. „Wolność i Polska”
- prezentacja pieśni patriotycznych;
- zapalenie znicza oraz złożenie kwiatów na symbolicznym grobie Nieznanego Żołnierza na miejscowym cmentarzu;
- spotkanie z kombatantem;
- dyskusja „Patriota… kto to taki?”.
KRYTERIA SUKCESU:
- integracja dzieci z wszystkich oddziałów;
- uczestnictwo zaproszonych gości, kombatantów i rodziców w uroczystości;
- udane spotkanie;
EWALUACJA:
- opinia rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości;
- samoocena działań uczniów;
DOKUMENTACJA:
- scenariusz przebiegu uroczystości;
- wypracowane materiały z dyskusji;
- informacja na szkolnej www;
- kartka w Kronice Szkoły;
- zaproszenia dla Gości;
ZADANIA PROJEKTOWE:
Przedmiot |
Zadania |
Termin |
Kształcenie umiejętności |
J. polski |
- Ułożenie scenariusza inscenizacji „Wolność i Polska”; - Próby występu; - Zredagowanie tekstu zaproszenia dla gości; |
październik |
-kształcenie umiejętności poszukiwania informacji; -kształcenie umiejętności poprawnego redagowania zaproszenia; -kształcenie umiejętności recytacji; |
Historia i społeczeństwo |
- Przygotowanie informacji o symbolach państwa oraz o wydarzeniach historycznych związanych z odzyskaniem niepodległości; - Wykonanie plakatu, pomnika, pocztówki nawiązujących do Święta Niepodległości; |
październik |
-poszerzanie wiedzy uczniów na temat historii swojego kraju; - kształcenie uczuć patriotycznych; - doskonalenie umiejętności plastyczno – technicznych; |
Godzina z wychowawcą |
- Zorganizowanie wystawy prac; - Wykonanie elementów dekoracji i kotylionów dla uczniów; - Spotkanie z kombatantem |
październik |
- kształcenie umiejętności wyrażania własnej opinii, prezentacji pracy; - kształcenie umiejętności współdziałania w grupie; - kształcenie umiejętności prowadzenia wywiadu oraz dyskusji; |
Muzyka / zajęcia chóru szkolnego |
- Wybór repertuaru do występu pieśni patriotycznych; - Próby występów; |
październik |
- kształcenie umiejętności wokalnych; |
Plastyka |
- Wykonanie kotylionów dla zaproszonych Gości |
początek listopada |
- doskonalenie umiejętności plastycznych; |
Spotkanie integracyjno - edukacyjne |
PLAN DNIA: Wszyscy uczniowie przychodzą ubrani na galowo. Kotyliony Niepodległościowe wychowawcy klas. Wystawa prac uczniowskich. Nagłośnienie.
1) Wprowadzenie pocztu flagowego. 2) Odśpiewanie hymnu państwowego. 3) Powitanie Gości. 4) Scenka „Wolność i Polska”. 5) Przegląd Pieśni Patriotycznych klas II – VI. 6) Wyjście przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego na cmentarz celem złożenia kwiatów na symbolicznym grobie żołnierskim. 7) Zakończenie uroczystości – przejście Gości na spotkanie przy herbatce do biblioteki - dyskusja nt. „Patriota…kto to taki?
|
7.11.2014r. |
- kształtowanie postaw obywatelskich dzieci. - pogłębianie wiedzy historycznej dotyczącej odzyskania niepodległości.
|
Opracowała: Jolanta Łuczak
WYPRACOWANE MATERIAŁY Z DYSKUSJI:
PATRIOTA? KTO TO TAKI?
- człowiek poświęcający się własnej ojczyźnie,
- człowiek, który za ojczyznę gotów jest walczyć,
- ktoś, kto czuje się dumny z tego, że jest Polakiem,
- kocha swój kraj, dba o dobre imię kraju,
- mówi o swojej ojczyźnie jako kraju,
- przedkłada cele ważne dla ojczyzny nad osobiste,
- bierze udział w wyborach,
- obchodzi święta państwowe,
- manifestuje swoją przynależność.
- pracuje dla dobra ojczyzny,
- pielęgnuje i kultywuje narodowe tradycje, kulturę, język,
- zna historię swojego kraju,
- zna polskie symbole, tradycje,
- uczciwie pracuje,
- na co dzień dba o pomyślność i dobre imię swojego kraju i narodu,
- dba o rodzinę, przekazuje wartości patriotyczne swoim dzieciom,
- okazuje szacunek innym,
- pomaga potrzebującym,
- okazuje szacunek dla godła i hymnu narodowego,
- szuka porozumienia,
- mówi piękne i dobre słowa,
W spotkaniu uczestniczyli:
Barbara Dziedzic, Barbara Kowalska, Marianna Karbowska, Teresa Barańska, Bożena Szubska – emerytowane nauczycielki, Marta Kowalska – przewodnicząca RR, Jolanta Pawlak, Urszula Graczyk – nauczycielki.
Opracowała: Urszula Graczyk