Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej Polski w Witoni

ul. Szkolna 4

tel/fax 24 356 40 19

E-mail: spwitonia@poczta.onet.pl

Wycieczka do Gniezna i Biskupina -02.10.2014 r.

Dnia 2 października 2014r. klasy czwarta i piąta pod opieką pani Agnieszki Petrykowskiej, pani Violetty Olesińskiej i pani Jolanty Łuczak pojechały zwiedzić Gniezno, Biskupin i Kruszwicę.

Dnia 2 października 2014r. nasza klasa uczestniczyła w wycieczce do Gniezna, Biskupina i Kruszwicy. Celem wyjazdu było poznanie historii miejsc ważnych dla każdego Polaka.

O siódmej rano przed szkołą odbyła się zbiórka. Potem wsiedliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w trasę. Po trzech godzinach jazdy dotarliśmy do Gniezna. Tam zwiedzaliśmy między innymi Katedrę Gnieźnieńską. Widzieliśmy w niej organy i 14 kaplic. Po raz pierwszy zobaczyliśmy stare drzwi, na których były najważniejsze sceny z życia św. Wojciecha. Następnie pojechaliśmy do Żnina, skąd wyruszyliśmy do osady biskupińskiej. Po drodze podziwialiśmy piękne krajobrazy. Gdy dotarliśmy do celu, zaczęliśmy zwiedzać osadę, znajdującą się na półwyspie. Była to rekonstrukcja. Zadziwiło mnie, że były tam tylko dwie chaty. Oglądaliśmy je od środka. Składały  się one z paleniska, miejsca dla bydła oraz łoża. Gród był otoczony palisadą,  jednak nie ze wszystkich stron. Prawdziwa osada była zbudowana ok. 2700 lat temu. Podobno Biskupin kiedyś zamieszkiwało ok. tysiąca osób. Po zakończeniu zwiedzania, wyruszyliśmy do Kruszwicy. Weszliśmy na Mysią Wieżę i podziwialiśmy piękne widoki tego miasta. Schody były dość strome. Wieżę wybudował król Kazimierz III Wielki, który „zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną”. Zbudował także zamek w Kruszwicy, ale zniszczyli go Szwedzi podczas najazdu na Polskę. Po zejściu z wieży mieliśmy czas na zakup pamiątek oraz posilenie się. Gdy wszyscy odliczyliśmy się w autokarze, wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Według mnie ta wycieczka była bardzo ciekawa, poznałem i usłyszałem wiele mądrych informacji. Wszyscy wrócili do domów z uśmiechem na ustach i różnego typu pamiątkami, które będą przypominać nam o tej wycieczce.