W dniach 28 – 30 kwietnia i 6 maja 2014 r. w Szkole Podstawowej w Witoni pojawi się zespół wizytatorów ds. ewaluacji Łódzkiego Kuratorium Oświaty,
który przez kilka dni będzie się przyglądać pracy naszej szkoły w następujących obszarach:
Wymaganie 2
- Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
Wymaganie 3
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Wymaganie 5
- Respektowane są normy społeczne.
Badaniem zostaną objęci:
dyrektor szkoły – wywiad indywidualny, analiza danych zastanych
nauczyciele – ankieta, wywiad grupowy, obserwacja lekcji
uczniowie – ankieta, wywiad grupowy
rodzice – ankieta, wywiad grupowy
przedstawiciel samorządu lokalnego – kwestionariusz wywiadu
partnerzy szkoły – wywiad grupowy
pracownikami niepedagogicznymi – wywiad grupowy
Efektem pracy zespołu ewaluatorów będzie sporządzony na podstawie zebranych danych raport opisujący różne aspekty funkcjonowania szkoły.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324; z 2013 r. poz. 560) określa definicję, zasady przeprowadzania badań jak również wymagania wobec szkół.
I DEFINICJA EWALUACJI W ŚWIETLE PRAWA OŚWIATOWEGO:
Ewaluacja – praktyczne badanie oceniające przeprowadzane w szkole lub placówce.
II WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, GIMNAZJÓW, SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH, SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH, PLACÓWEK KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO, PLACÓWEK KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO ORAZ OŚRODKÓW DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO (od 1 września 2013r.)
Wymaganie 1: Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów.
Wymaganie 2: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Wymaganie 3: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
Wymaganie 4: Uczniowie są aktywni.
Wymaganie 5: Respektowane są normy społeczne.
Wymaganie 6: Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację.
Wymaganie 7: Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
Wymaganie 8: Promowana jest wartość edukacji.
Wymaganie 9: Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.
Wymaganie 12: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.