Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej Polski w Witoni

99-335 Witonia

ul. Szkolna 4

tel. 24 356 40 19

https://www.facebook.com/spwitonia

spwitonia@poczta.onet.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2475480
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni
1

Kartka z kalendarza

Kontakt

Szkoła Podstawowa w Witoni

ul. Szkolna 4

tel/fax 24 356 40 19

E-mail: spwitonia@poczta.onet.pl

ORGANIZACJA PRACY I ZADANIA BIBLIOTEKI

 Organizacja pracy biblioteki

I Biblioteka jest ośrodkiem informacji oraz interdyscyplinarną pracownią ogólnoszkolną służącą
  realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły,
  doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

II Zbiory biblioteki szkolnej obejrnują dokumenty piśmiennicze i materiały audiowizualne
    niezbędne do realizacji zadań szkoły.

1)  Do zbiorów bibliotecznych należą:
     programy, podręczniki szkolne, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
     lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów,
     wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej,
     wydawnictwa informacyjne i albumowe,
     czasopisma dla dzieci i młodzieży,
     czasopisma pedagogiczne i metodyczne dla nauczycieli,
     czasopisma naukowe, popularnonaukowe, społeczno-kulturalne,
     wydania stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli,
     zbiory multimedialne, materiały regionalne i lokalne.

2)  Z biblioteki mogą korzystać dzieci z oddziałów przedszkolnych, uczniowie, nauczyciele
      i   inni pracownicy szkoły oraz rodzice/prawni opiekunowie.
3)   Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają gromadzenie i opracowywanie zbiorów, korzystanie ze zbiorów, z czytelni,
       z multimedialnego centrum informacji, prowadzenie przysposobienia czytelniczo- informacyjnego.
4)     Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych, przed i  po ich zakończeniu.
5)     Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor szkoły, który:
a)      Zatrudnia nauczyciela bibliotekarza.
b)     Zapewnia pomieszczenia i ich wyposażenie warunkujące pracę i nienaruszalność mienia.
c)      Przydziela środki finansowe na działalność biblioteki.
d)     Monitoruje działania i ocenia pracę biblioteki.
6)     Wydatki biblioteki pokrywane są z budżetu szkoły lub dotowane przez Radę Rodziców  
        i innych ofiarodawców.
7)     Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
a)  w zakresie pracy pedagogicznej:
- udostępnianie zbiorów biblioteki,
- prowadzenie działalności informacyjnej i propagującej czytelnictwo, bibliotekę i zbiory,
- zapoznawanie czytelników z komputerowym systemem wyszukiwania informacji,
-udzielanie uczniom porad w doborze lektury w zależności od indywidualnych zainteresowań i potrzeb,
- współpraca z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, opiekunami organizacji oraz kół zainteresowań, z innymi bibliotekami
  w realizacji zadań dydaktyczno–wychowawczych szkoły, także w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów i przygotowaniu ich do samokształcenia,
b)  w zakresie prac organizacyjno - technicznych:
- troszczenie  się o właściwą organizację, wyposażenie i estetykę biblioteki,
- gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym szkoły i jej potrzebami,
- prowadzenie ewidencji zbiorów,
- klasyfikowanie, katalogowanie, opracowywanie technicznie i konserwacja zbiorów,
- organizowanie warsztatu działalności informacyjnej,
-prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki, statystyki dziennej i okresowej, indywidualnego pomiaru aktywności czytelniczej uczniów,
- planowanie pracy – roczny plan pracy biblioteki oraz terminarz zajęć i imprez,
- składanie do dyrektora szkoły sprawozdań z pracy i oceny stanu czytelnictwa w szkole,
- korzystanie z dostępnych technologii informacyjnych i doskonalenie warsztatu pracy.

Zadania  biblioteki:

1.  Udostępnianie książek i innych źródeł informacji.
a)  Biblioteka szkolna czynna jest od poniedziałku do piątku w wyznaczonych godzinach.
b) Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz pozostali pracownicy szkoły i rodzice.
c)  Wszystkich korzystających ze zbiorów bibliotecznych obowiązuje dbałość o wypożyczone książki i materiały.
d) Z księgozbioru podręcznego można korzystać tylko i wyłącznie w czytelni biblioteki.
e)  Jednocześnie można wypożyczyć dwie książki na okres dwóch tygodni, ale w szczególnie uzasadnionych przypadkach biblioteka
     może zwiększyć liczbę wypożyczonych książek, a także przedłużyć termin ich zwrotu.
f)  Czytelnik, który w wyznaczonym terminie nie zwraca książek do biblioteki, zostanie ukarany uwagą wpisaną do dziennika lekcyjnego.
g) Czytelnik może, pod nadzorem nauczyciela, korzystać z komputerowego wyszukiwania informacji bibliograficznych.
h)  Czytelnik, w przypadku zniszczenia lub zagubienia książki oraz innych materiałów, zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję lub inną wskazaną przez nauczyciela.
i)   Czytelnik zobowiązany jest zwrócić do biblioteki wszystkie wypożyczone materiały przed końcem roku szkolnego.
j)   Czytelnik opuszczający szkołę zobowiązany jest do przedstawienia w sekretariacie szkoły karty obiegowej potwierdzającej zwrot materiałów wypożyczonych z biblioteki.
k)  Czytelnik korzystający z biblioteki i czytelni szkolnej zobowiązany jest do dbałości o mienie szkolne, a także ład i porządek na swoim stanowisku pracy. 

2. Tworzenie warunków do poszukiwania, porzadkowania i wykorzystywania informacji
   z rożnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną.

a) Multimedialne Centrum Informacyjne (dalej MCI) służy jako źródło wiedzy i informacji.
b) MCI jest czynne w godzinach pracy biblioteki.
c) Pierwszeństwo w korzystaniu z komputerów mają osoby poszukujące informacji na tematy potrzebne do zajęć edukacyjnych.
d) Przed skorzystaniem z komputera należy wpisać się do zeszytu odwiedzin (imię, nazwisko, klasa, godzina lekcyjna lub przerwa).
d) Każda płyta CD-DVD, pendrive przed użyciem musi być sprawdzona programem antywirusowym.
e) Z nagrywarki może korzystać osoba, która uzyska zgodę opiekuna MCI.
f) W przypadku korzystania z Internetu zabrania się  ściągania gier i programów.
g) Wykorzystywanie MCI w celach innych niż naukowe jest dopuszczalne tylko w przypadku wolnych stanowisk.
h) Nie wolno wchodzić na strony internetowe propagujące treści łamiące prawo.
i) Opiekun MCI dba o bezpieczeństwo w sieci oraz przestrzeganie zasad BHP.

3. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się poprzez:

a) Udostępnianie zbiorów w wypożyczalni, czytelni oraz wybranych pozycji do pracowni, klas, świetlicy.
b) Prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej.
c) Udzielanie porad w doborze lektury zależnie od potrzeb oraz zainteresowań.
d) Prowadzenie rozmów z uczniami na temat przeczytanych książek i na inne tematy.
e) Organizowanie konkursów czytelniczych, wystawek, kiermaszy;
f)  Współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, opiekunami organizacji i kół zainteresowań w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów.

4. Organizowanie różnorodnych działań rozwijajacych wrażliwość kulturową i spłeczną.

a) Organizowanie wycieczek edukacyjnych.
b) Prowadzenie interdyscyplinarnego koła czytelniczego.
c) Cykliczne spotkania z pisarzami.
d) Udział w akcjach promujących czytanie.

 Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami, rodzicami i innymi bibliotekami:

a)  z uczniami:
- rozwijanie kultury czytelniczej uczniów;
- przygotowanie ich do samokształcenia;
- stały kontakt biblioteki z łącznikami klasowymi;
- indywidualne rozmowy z czytelnikami;
- pomoc w przygotowaniu się do konkursów.

b) z nauczycielami:
- indywidualne kontakty;
- sporządzenie zestawień statystycznych czytelnictwa uczniów dla nauczycieli;
- spotkania w bibliotece z nauczycielami różnych przedmiotów;
- spotkania w ramach prac zespołów przedmiotowych;

c) z rodzicami (prawnymi opiekunami):
- współpraca z radą rodziców w zakresie finansowania zakupu książek do biblioteki;
- przekazywanie informacji o pracy biblioteki za pośrednictwem wychowawców;
- pomoc rodziców w realizacji zadań bibliotecznych;
- indywidualne rozmowy z rodzicami, dotyczące wyborów czytelniczych ich dzieci;

d) z bibliotekami:
- organizowanie wspólnych spotkań w celu wymiany doświadczeń;
- prowadzenie międzyszkolnych konkursów czytelniczych;
- spotkania, odczyty, konferencje metodyczne, szkolenia