Często zadajemy sobie pytania, jak skutecznie wprowadzić zasady w klasie i jak sprawić żeby dzieci ich przestrzegały? Tu przyda się kilka praktycznych wskazówek:
Zasady formułujemy krótko. Nawet jako hasła, równoważniki zdań.
Piszemy konkretnie, a nie ogólnie.
Piszemy w sposób zrozumiały dla dziecka, dostosowany do jego wieku.
Zdania formułujemy pozytywnie. To mają być podpowiedzi jak się zachowywać, a nie czego nie robić.
Dla młodszych dzieci konieczne są ilustracje przedstawiające daną zasadę.
Dla starszych uczniów rysunek, piktogram będzie również ważny jako forma szybkiego komunikatu ( jak znak drogowy)
Lista zasad musi być krótka, bo wtedy jest realna do przestrzegania ( maksymalnie 6 zasad)
Zasady spisujemy dużymi literami i ilustrujemy. Plakat, co najmniej w formacie A2 wieszamy w widocznym miejscu w klasie.
Warto zostawić miejsce na dopisanie jakiejś ważnej zasady, która może pojawić się w danej grupie, w ciągu roku szkolnego.
Zasad używamy każdego dnia do porozumiewania się z grupą.
Przypominamy je bardzo często. Najlepiej za każdym razem w takiej formie, jak je zapisaliśmy. Dzięki temu uczniowie szybciej je zapamiętają. Aby nie zwracać ciągle uwagi możemy przypomnieć zasadę. Na przykład, zamiast: „Wojtek nie biegaj tutaj, wiesz, że nie wolno!”, mówimy: „Nasza zasada - w sali chodzimy”.