Dnia 6 listopada 2018 r. w ramach Tygodnia Dla Niepodległej” odbyła się lekcja otwarta „Matematyka 100 lat temu”, była to już druga lekcja o tej tematyce. Na pierwszej lekcji szóstoklasiści uczyli się pisać piórem, natomiast dzisiaj rozwiązywali zadania tekstowe sprzed 100 lat.
Na początku zajęć uczniowie oglądali stare zdjęcia przedstawiające wygląd i wyposażenie sali lekcyjnej, czytali fragmenty książki „Jeden dzień w szkole powszechnej”, z której dowiedzieli się jak wyglądało ówczesne życie szkolne.
Kolejnym etapem było rozwiązywanie zadań z historycznego podręcznika „Zbiór zadań arytmetycznych dla szkół początkowych ludowych i prywatnych” z 1906 r. Zadania okazały się bardzo trudne, co wzbudziło wielki podziw dla dzieci sprzed 100 lat - wtedy nie było kalkulatorów. Uczniowie klasy szóstej posługiwali się jednostkami obecnie nie używanymi, np. arszyny, sążnie, diujmy, wiorsty, łuty czy dziesięciny – i to też było trudne.
Tylko 45 minut wystarczyło, aby uczniowie poczuli się tak, jak 100 lat temu.