„MOJE PRAWA – WAŻNA SPRAWA”
TYDZIEŃ Z PRAWAMI DZIECKA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W WITONI
Cele:
- zapoznanie z prawami dziecka na podstawie Konwencji Praw Dziecka;
- uświadomienie konieczności przestrzegania praw dziecka;
- wskazanie na równość wszystkich dzieci wobec prawa;
- kształtowanie postawy tolerancji wobec różnorodności;
- budowanie poczucia wartości uczniów;
- uświadomienie roli obowiązków w życiu uczniów;
- integracja zespołów klasowych;- rozwijanie umiejętności pracy w zespole;
- stworzenie atmosfery zaufania i tolerancji.
Metody pracy: poglądowe; słowne; praktycznego działania.
Formy pracy: praca zespołowa; praca indywidualna.
Pomoce dydaktyczne: prezentacja multimedialna; kolorowanki;wyciąg z Konwencji o Prawach Dziecka; puzzle wyrazowe o prawach dziecka;- wiersz M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”; ilustracje bajek; materiały papiernicze; parasolki; pudełka; balony; piłki.
Termin zajęć:
- od 13.11.2017 r. do 17.11.2017 r.
Działania
LP. |
Zaplanowane działania |
Klasa |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Inscenizacja kukiełkowa na podstawie wiersza R. Sobik „Prawa dziecka”. |
Klasa 0A |
A. Ślepecka M. Gapińska |
2. |
„Prawo do zabawy” – wyklejanie piłki.
|
Klasa 0 B |
A. Ślepecka J. Tomczak |
3. |
„My prawa dziecka doskonale znamy i w alei znaków drogowych je przedstawiamy”. |
Klasa I |
A. Ślepecka M. Zwierzchowska |
4. |
„Pamiętaj drogi kolego - chroń każde dziecko od krzywdy i złego” – wykonywanie parasoli praw dziecka. |
Klasa II A |
A. Ślepecka K. Witczak |
5. |
„Niech każda istotka mała – czuje się wspaniała” –„pudełkowe” inspiracje o prawach dziecka. |
Klasa II B |
A. Ślepecka L. Królikowska |
6. |
„Hej dzieciaki, czy już wiecie, że macie obowiązki i prawa na świecie?” – balonowa informacja. |
Klasa III |
A. Ślepecka B. Kuś |
7. |
Prezentacja multimedialna „Moje prawa – ważna sprawa.” |
Klasy 0 A, 0 B, I. II A, II B, III |
A. Ślepecka
|
8. |
„Drogi uczniu – poznaj swoje prawa” – gazetka na szkolnej stronie www w zakładce PEDAGOG - AKTUALNOŚCI |
Wszyscy uczniowie |
A. Ślepecka |
9. |
„Spadające prawa” – w nadmuchanych balonach znajdują się zwinięte ruloniki z jednym prawem i obowiązkiem ucznia. Po przekłuciu balona należy zinterpretować wylosowane prawa i obowiązki w dowolny sposób ( kalambury, drama, rysunek). |
Klasa IV A |
M. Lewandowska |
10. |
„Losuj i interpretuj” – na końcach kolorowych wstążek są przyczepione kartoniki z prawami i obowiązkami dziecka. Po wylosowaniu karteczki uczniowie w grupach 3 – 4 osobowych interpretują je w formie krótkiej scenki. |
Chętni uczniowie |
M. Lewandowska |
11.
|
„Gadająca ściana” na szkolnym holu: „Jest mi smutno, gdy……..” „Jest mi wesoło, gdy………” Na dużych sylwetkach „smutnego” i „wesołego” misia - uczniowie przyczepiają kartoniki z określeniami sytuacji, kiedy jest im smutno lubwesoło. |
Klasy IV – VII Klasy II – III G |
M. Lewandowska |
12.
|
„Dzieci mają prawa” – zajęcia na godzinie z wychowawcą. |
Klasa III B G |
D. Wojciechowska - Jabłońska |
Podsumowanie:
Podsumowaniem tygodnia z prawami dziecka „Moje prawa – ważna sprawa” będą:
- wystawa prac uczniów na szkolnym korytarzu;
- fotorelacja na szkolnej stronie internetowej;
- zgłoszenie szkoły do konkursu organizowanego przez Rzecznika Praw Dziecka na najciekawsze inicjatywy szkolne związane z obchodami Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka.