Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania.
Egzaminy zewnętrzne dostarczają obiektywne dane o osiągnięciach szkolnych. Mogą być one wykorzystywane do oceny efektywności nauczania. Jednak by oceny efektywności nauczania formułowane na podstawie wyników egzaminów były adekwatne, należy uwzględnić fakt, że osiągnięcia szkolne ucznia nie zależą tylko od jakości pracy szkoły. Wynik egzaminu jest uwarunkowany trzema grupami czynników:
- indywidualnych, takich jak zdolności i uprzednie osiągnięcia szkolne,
- społecznych, takich jak kapitał kulturowy i społeczny rodziny czy wpływ grupy rówieśniczej,
- szkolnych, takich jak kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania czy warunki nauczania.
Metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD) pozwala w znacznym stopniu "oczyszczać" wynik egzaminacyjny z wpływu czynników indywidualnych i środowiskowych, na które szkoła nie ma skutecznego wpływu.
WSKAŹNIKI EWD OD ROKU 2006 DO 2017
http://ewd.edu.pl/wskazniki/gimnazjum/wykres-szkoly/?id=15666#
Wskaźniki obliczone na podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2015-2017
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
HISTORIA , WOS
JĘZYK POLSKI
CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZA
PRZYRODA (FIZYKA, CHEMIA, GEOGRAFIA)
MATEMATYKA