PROJEKT EDUKACYJNY
„Tydzień Profilaktyki Uzależnień” pod hasłem „Nie daj się nałogom – bądź po prostu sobą” w Szkole Podstawowej w Witoni
CELE OGÓLNE PROJEKTU:
1. Uświadomienie uczniom szkód fizycznych, psychicznych i społecznych związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych przez uczniów (papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne).
2. Ukazanie możliwości osiągania sukcesów życiowych (zawodowych, osobistych) bez konieczności sięgania po używki.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
1. Rozwój podstawowych umiejętności psychologicznych, takich jak:
asertywność, umiejętność mówienia „nie”;
dokonywanie racjonalnych wyborów dotyczących zażywania różnego rodzaju substancji;
budowanie i wzmacnianie pozytywnego obrazu własnej osoby;
odreagowywanie nagromadzonego napięcia emocjonalnego w sposób społecznie akceptowany;
zawieranie satysfakcjonujących znajomości z ludźmi oraz budowanie udanych relacji interpersonalnych;
nabycie wzorców zdrowego trybu życia i sposobów zdrowego spędzania czasu.
2. Ukształtowanie właściwej postawy wobec uzależnień.
3. Przygotowanie do świadomych wyborów dotyczących własnego życia.
ODBIORCY:
- uczniowie;
- rodzice. .
METODY I FORMY PRACY:
- poglądowe;
- słowne;
- praktycznego działania;
- poszukiwanie informacji;
- praca w grupach;
- praca indywidualna.
MIEJSCE I TERMIN REALIZACJI:
- Szkoła Podstawowa w Witoni;
- 22.05.2017 - 26.05.2017 r.
PLANOWANE EFEKTY PROJEKTU:
- Ulotka „Narkotyki zażywasz – przegrywasz”
- Komiksy antytytoniowe.
– „Nie daj się nałogom – bądź po prostu sobą” - plakaty, hasła, rymowanki.
- Inscenizacja pt. „W Ekolandii”.
- „Stop uzależnieniom naszych dzieci – poradnik dla rodziców” - publikacja na szkolnej stronie www.
- „Nie daj się nałogom – bądź po prostu sobą” – wskazówki dla uczniów – publikacja na szkolnej stronie www.
- Rejestr miejsc i telefonów instytucji udzielających pomocy i wsparcia rodzinom z problemami uzależnień – publikacja na szkolnej stronie www.
DZIAŁANIA W RAMACH „TYGODNIA PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ”
LP. | Zaplanowane działania | Grupa odbiorców/ klasa | Osoba odpowiedzialna |
1. | Opracowanie materiałów profilaktycznych dla uczniów „Nie daj się nałogom – bądź po prostu sobą”( zakładka – PEDAGOG – DLA UCZNIÓW). | uczniowie klas IV - VI | Agnieszka Ślepecka |
2. | Opracowanie materiałów edukacyjnych dla rodziców „Stop uzależnieniom naszych dzieci – poradnik dla rodziców” (zakładka PEDAGOG – DLA RODZICÓW). | rodzice;nauczyciele | Agnieszka Ślepecka |
3. | Opracowanie wspólnie z uczniami ulotki na temat szkód fizycznych, psychicznych i społecznych związanych z podejmowaniem zachowań ryzykownych – narkotyki. | grupa chętnych uczniów z klas V - VI |
Agnieszka Ślepecka |
4. | „Zanim będzie za późno” – opracowanie rejestru miejsc i telefonów instytucji udzielających pomocy i wsparcia rodzinom z problemami uzależnień (zakładka PEDAGOG – DLA RODZICÓW). | rodzice | Agnieszka Ślepecka |
5. | „Jak alkohol wpływa na wątrobę” – doświadczenie. | klasa V | Marzena Lewandowska |
6. | Czy warto zaczynać? – profilaktyka antytytoniowa (doświadczenie z maszyną palącą). | klasa IV | Marzena Lewandowska |
7. | Bieg terenowy „Azymut – Zdrowie”. Podsumowanie wiedzy o uzależnieniach. |
klasa VI | Marzena Lewandowska |
8. | Spotkania z pielęgniarką „Zapobieganie – to jest to?” | klasy IV - VI | Marzena Lewandowska |
9. | „Jak i dlaczego mówić nie?” – zabawy dramowe. | klasa IV | Marzena Lewandowska |
9. | „Co to znaczy zdrowy styl życia? – zajęcia plenerowe. | klasa V | Marzena Lewandowska |
10. | „Bajka terapeutyczna”. | uczniowie z Klubu Przyjaciół Książki | Jolanta Pawlak |
11. | „Nie pal przy mnie proszę” – zajęcia warsztatowe - redagowanie haseł. | klasy I - III | Ewa Zduńczyk |
12. | Prezentacja PPT „Computer Addiction”. | klasy IV - VI | Radosław Woźniak |
13. | Wykonanie komiksów w ramach realizacji programu profilaktycznego „Bieg po zdrowie”. | klasa IV | Agnieszka Petrykowska |
14. | „Nie daj się nałogom – bądź po prostu sobą” – plakaty. | klasy IV - VI | Violetta Olesińska |
15. | „Przygoda w Ekolandii” – inscenizacja. | klasa III B | Marika Klimczak |
16. | Uzależnienie od komputera – pogadanki na zajęciach komputerowych. | klasy IV - VI | Sebastian Petrykowski |
17. | „Co się dzieje z naszymi płucami, gdy palimy papierosy?” | oddziały przedszkolne | Jolanta Tomczak |
18. | Język w mediach i język mediów – netykieta. Dyskusja. | klasa VI | Jolanta Łuczak |
Opiekun projektu:
Agnieszka Ślepecka