Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej Polski w Witoni

99-335 Witonia

ul. Szkolna 4

tel. 24 356 40 19

https://www.facebook.com/spwitonia

spwitonia@poczta.onet.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2466699
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni
1

Kartka z kalendarza

Kontakt

Szkoła Podstawowa w Witoni

ul. Szkolna 4

tel/fax 24 356 40 19

E-mail: spwitonia@poczta.onet.pl

Kryzys emocjonalny, psychiczny lub społeczny ucznia – jak go rozpoznać?

Kryzys uczniów jest stanem, w którym uczeń znajduje się w trudnej sytuacji emocjonalnej, psychicznej lub społecznej, co może znacząco wpływać na jego funkcjonowanie i dobrostan.

Kryzysy uczniów  mogą mieć różne przyczyny i charakteryzować się różnymi objawami, ale w każdym przypadku są one sytuacjami trudnymi i wymagającymi natychmiastowej uwagi i interwencji.

Przyczyny kryzysu uczniów mogą być różnorodne. Mogą wynikać z trudności szkolnych, stresu związanego z nauką, presji rówieśniczej, problemów rodzinnych, doświadczenia traumy, trudności emocjonalnych, depresji, lęku, trudności w radzeniu sobie z emocjami czy sytuacji kryzysowych w życiu. Każdy uczeń może reagować na te czynniki w inny sposób, co prowadzi do różnych objawów kryzysowych.

Objawy kryzysu u uczniów:

Zmiana zachowania

Uczeń może wykazywać nagłą zmianę w zachowaniu, jak na przykład nadmierne pobudzenie, wycofanie się, agresywność, nadmierna irytacja lub trudności w kontrolowaniu emocji.

Trudności w nauce

Uczeń może nagle wykazywać spadek wyników szkolnych, trudności w koncentracji, brak motywacji, zmniejszoną chęć do nauki, niezdolność do skupienia uwagi.

Zmiany emocjonalne

Możliwe zmiany emocjonalne to: wzmożona drażliwość, smutek, płacz, wahania nastroju, uczucie beznadziei, niepokój, lęk, poczucie winy, utrata zainteresowania tym, co wcześniej sprawiało radość.

Problemy ze snem

Uczeń może doświadczać trudności z zasypianiem, koszmarów sennych, niewysypiania się, nadmiernej senności w ciągu dnia.

Zmiany w wyglądzie i zdrowiu

Uczeń może wykazywać zmiany w apetycie (utrata lub nadmierna chęć do jedzenia), utratę wagi, bóle głowy, brak energii, ogólne osłabienie, dolegliwości fizyczne bez wyraźnej przyczyny medycznej.

Izolacja społeczna

Uczeń może unikać kontaktu z rówieśnikami, wycofywać się z aktywności społecznych, unikać szkoły lub trudnić się samotnymi zajęciami.

Myśli samobójcze lub samookaleczenia

Uczeń może wykazywać powtarzające się myśli samobójcze, mówić o samookaleczaniu lub podejmować działania samookaleczające.

 

Ważne jest zrozumienie, że te objawy mogą wskazywać na różne rodzaje kryzysów i niektóre z nich mogą być objawami innych problemów zdrowotnych.

Jeśli nauczyciel lub inny pracownik szkoły zauważa u ucznia powtarzające się lub nasilające objawy kryzysu, ważne jest podjęcie odpowiednich działań, jak skonsultowanie się z profesjonalistą lub skierowanie ucznia do specjalistycznej pomocy.