Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej Polski w Witoni

99-335 Witonia

ul. Szkolna 4

tel. 24 356 40 19

https://www.facebook.com/spwitonia

spwitonia@poczta.onet.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2475734
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni
1

Kartka z kalendarza

Kontakt

Szkoła Podstawowa w Witoni

ul. Szkolna 4

tel/fax 24 356 40 19

E-mail: spwitonia@poczta.onet.pl

Gimnastyka mózgu – część II

Gimnastyka mózgu – część II

Kolejną część ćwiczeń w ramach „gimnastyki mózgu” są ćwiczenia z wymiaru lateralnego czyli na przekroczenie linii środka. Ćwiczenia te w efekcie ułatwiają naukę czytania i pisania, lepsza staje się również koordynacja całego ciała.

Oto niektóre z nich:

Leniwe ósemki–rysuj w powietrzu na dużym arkuszu papieru lub na tablicy dużą „leniwą ósemkę”. Rozpocznij od środka i rysuj w stronę lewą do góry. Trzymaj głowę prosto. Oczami podążaj za leniwą ósemką. Ćwiczenie powtórz co najmniej trzy razy oddzielnie każdą ręką, a następnie obydwoma rękami jednocześnie. „Leniwe ósemki” możesz również rysować w powietrzu.

Ćwiczenie to wspomaga:

koordynację „ręka – oko”;

- koordynację „wzrok – słuch, wzrok – ruch”;

- czytanie ze zrozumieniem;

- pisanie i rysowanie;

- wzrokowe nawyki.

 

Rysowanie oburącz– rozpocznij od dowolnego bazgrania obydwiema rękoma naraz. Rysuj flamastrem lub kredką symetryczne formy: na zewnątrz, do środka, w dół, w górę. Możesz rysować w ten sam sposób w powietrzu, a także z np. mamą lub tatą, którzy mogą naśladować twoje ruchy.

Ćwiczenie to wspomaga:

- orientację przestrzenną;

- rysowanie;

- pisanie;

- ortografię;

- wizualizację.

 

Alfabetyczne ósemki –jeżeli jest jakaś litera, której pisownie chciałbyś poprawić to rysuj „leniwe ósemki” kilka razy i wpisuj w ich kształt litery. Napisz każdą literkę, wyraźnie nakładając je na jedną lub drugą stronę ósemki.

Wpisuj w ten sposób w „8” wszystkie litery alfabetu.

Ćwiczenie to wspomaga:

- ortografię;

- kreatywne pisanie;

- motorykę małą;

- zręczność manualną;

- koordynację „ręce – oczy; ręce – oczy – słuch”.

 

Słoń – przyłóż jedno ucho do ramienia wyprostowanej ręki (tak mocno żeby utrzymać kawałek papieru pomiędzy uchem a ramieniem). Wyprostowana ręka jest jakby trąbą. Rysuj nią w powietrzu leniwą ósemkę. Zacznij od środka i poruszaj się w lewą stronę do góry, balansuj przenosząc ciężar ciała z jednej nogi na drugą, uginając je lekko w kolanach. Wykonaj to samo ćwiczenie dla drugiej ręki.

Ćwiczenie to wspomaga:

- naukę matematyki;

- naukę ortografii,

- pamięć,

- słuch,

- koordynację „słuch – oczy – ręce”.

 

Krążenie szyją – opuść głowę w dół. Poruszaj powoli głową z lewej strony na prawą i z powrotem, cały czas mając brodę przylegająca do ciała. Oddychaj głęboko podczas ruchu.

Ćwiczenie to wspomaga:

- mowę,

- pamięć,

- czytanie,

- naukę matematyki,

- słuch,

- orientację „lewa – prawa”.

 

Kołyska – usiądź na podłodze. Odchyl się do tyłu, ręce ugnij w łokciach i podeprzyj się na przedramionach. Wykonuj ruchy zgiętymi kolanami z jednej strony na drugą próbując kreślić w powietrzu leniwą ósemkę. Poprzez kołysanie rozluźnij mięsnie bioder.

Ćwiczenie to wspomaga:

- pamięć,

- skupienie,

- wzrokowe nawyki,

- czytanie,

- kreatywne myślenie.

 

Oddychanie brzuszkiem – połóż ręce na brzuchu, weź głęboki wdech przez nos i rozpocznij długi wydech, wypuszczając powietrze krótkimi dmuchnięciami przez lekko otwarte usta. Oddychaj powoli „nadmuchując” brzuch jak balon (poczuj jak twoje ręce się poruszają). Powtórz to głębokie oddychanie kilka razy.

Ćwiczenie to wspomaga:

- czytanie,

- mowę,

- rozluźnienie,

- pewność siebie.

 

Ruchy naprzemienne na leżąco - połóż się na podłodze, podtrzymaj głowę rękoma. Rób ruchy naprzemienne – dotykaj łokciem przeciwległego kolana, trzymaj szyję rozluźnioną, oddychaj rytmicznie. Wyobraź sobie X łączący twoje biodra i ramiona. Wykonaj to ćwiczenie kilkanaście razy.

Ćwiczenie to wspomaga:

- nawyki koordynacji ruchu całego ciała,

- słuchowe nawyki,

- pamięć,

- logiczne myślenie.

 

Energetyzator (akumulator) – usiądź wygodnie na krześle. Połóż ręce na blacie stolika lub na udach. Zrób wdech i poczuj jak twój oddech płynie po linii środkowej tułowia, unoś kolejno najpierw czoło, potem szyję i na końcu barki i plecy. Ruch powrotny: na wydechu zginaj głowę w kierunku klatki piersiowej, czoło kieruj w dół i opuszczaj tułów do dołu. Powtórz wszystko kilka razy.

Ćwiczenie to wspomaga:

 - pisanie,

- skupienie,

- kreatywne myslenie.