Szkoła Podstawowa im. św. Jadwigi Królowej Polski w Witoni

99-335 Witonia

ul. Szkolna 4

tel. 24 356 40 19

https://www.facebook.com/spwitonia

spwitonia@poczta.onet.pl

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 2460361
  • Do końca roku: 241 dni
  • Do wakacji: 48 dni
1

Kartka z kalendarza

Kontakt

Szkoła Podstawowa w Witoni

ul. Szkolna 4

tel/fax 24 356 40 19

E-mail: spwitonia@poczta.onet.pl

Projekt edukacyjny - Narodowe Święto Niepodległości

Projekt edukacyjny poświęcony szkolnym obchodom Narodowego Święta Niepodległości 

TEMAT PROJEKTU: Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości w dn. 08.11.2013 r.

CELE:
1. Kształtowanie postaw obywatelskich dzieci poprzez realizację treści programowych na różnych przedmiotach.
2. Pogłębianie wiedzy historycznej dotyczącej odzyskania niepodległości na różnych przedmiotach.
3. Wzbogacanie warsztatu wokalnego i recytatorskiego uczniów poprzez  przygotowanie inscenizowanej sondy ulicznej i konkursu pieśni patriotycznych.
4. Doskonalenie technik plastycznych.
5. Integrowanie przedstawicieli różnych środowisk – debata.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. zapoznanie uczniów z historią Polski, szczególnie z zagadnieniami dotyczącymi okresu niewoli zaborów oraz przyczyn i okoliczności odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918r.;
2. uświadomienie uczniom znaczenia wydarzeń z 1918 r. dla powstania niepodległego państwa polskiego; podkreślenie wkładu pracy i zasług wielu Polaków w walce o wolność i utrzymanie polskości;
3. kształtowanie postaw patriotycznych; 
4. budzenie zainteresowania przeszłością;
5. kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo- skutkowych;
6. rozwijanie umiejętności pracy z różnymi źródłami;
7. kształtowanie wrażliwości  muzycznej, plastycznej i poetyckiej
8. kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
9. zachęcanie uczniów do działań twórczych i innowacyjnych;
10. prezentowanie swoich umiejętności wokalnych;
11. kształcenie umiejętności zabierania głosu podczas debaty;

 KONSTRUKCJA PROJEKTU:

  1. Zajęcia prowadzone na lekcjach: historii, języka polskiego, muzyki, plastyki, na godzinie z wychowawcą klasy oraz na zajęciach chóru szkolnego.
  2. Plakaty wykonane jako praca domowa – dodatkowa.
  3. W działaniach biorą udział uczniowie kl.IV – VI, nauczyciele języka polskiego, historii i muzyki/plastyki oraz zaproszeni Goście na uroczystość w dn.08.11.2013r.

CZAS WYKONANIA PROJEKTU:

październik – listopad

MIEJSCE REALIZACJI:

Szkoła Podstawowa w Witoni:
- korytarz I piętra – wystawa plakatów;
- korytarz parteru – występy uczniów kl.IV – VI  dla wszystkich uczniów kl.I – VI  i zaproszonych Gości;
- sala nr 8 – debata;

FORMY PRACY:

- indywidualna;
- grupowa;
- zespołowa (klasa).

METODY:

- problemowe
- eksponujące: inscenizacja; koncert; warsztaty - debata
- praktyczne: plakat

PREZENTACJA EFEKTU PROJEKTU:

Zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Odzyskania Niepodległości, w ramach której odbędzie się:

  • wystawa plakatów związanych ze Świętem Niepodległości;
  • inscenizowana sonda uliczna o wydarzeniach prowadzących do odzyskania niepodległości;
  • prezentacja pieśni patriotycznych;
  • zapalenie zniczy na symbolicznym grobie Nieznanego Żołnierza na miejscowym cmentarzu;
  • debata „Patriotyzm we współczesnej szkole – propozycja działań”.

KRYTERIA SUKCESU:

- integracja dzieci z wszystkich oddziałów;
- uczestnictwo zaproszonych gości, kombatantów i rodziców w uroczystości;
- udane spotkanie;

EWALUACJA:

- opinia rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości;
- samoocena działań uczniów;

DOKUMENTACJA:

- scenariusz  przebiegu uroczystości: inscenizacja „Sonda uliczna”; występ uczniów – prezentacja pieśni patriotycznych;
- scenariusz warsztatów – debaty wraz z wypracowanymi materiałami;
- informacja na szkolnej www;
- kartka w Kronice Szkoły;
- zaproszenia dla Gości;

ZADANIA PROJEKTOWE:

Nauczyciel

Zadania

Termin

Kształcenie umiejętności

J. polski

- Ułożenie scenariusza inscenizacji „Sonda uliczna”;

- Próby występu;

- Zredagowanie tekstu zaproszenia dla gości;

październik

-kształcenie umiejętności poszukiwania informacji do sondy ulicznej;

-kształcenie umiejętności poprawnego redagowania zaproszenia;

-kształcenie umiejętności recytacji;

Historia                            i społeczeństwo

- Przygotowanie informacji o symbolach państwa oraz o wydarzeniach historycznych związanych z odzyskaniem niepodległości;

- Wykonanie plakatu nawiązującego do Święta Niepodległości;

październik

-poszerzanie wiedzy uczniów na temat historii swojego kraju;

- kształcenie uczuć patriotycznych;

- doskonalenie umiejętności plastyczno – technicznych;

Godzina                           z  wychowawcą

- Zorganizowanie wystawy plakatów;

- Przygotowanie zagadnień do dyskusji  podczas debaty uczniów, nauczycieli, rodziców i zaproszonych Gości;

- wykonanie elementów dekoracji i kotylionów dla uczniów;

początek listopada

- kształcenie umiejętności wyrażania własnej opinii, prezentacji plakatu;

- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie;

Muzyka / zajęcia chóru szkolnego

- Wybór repertuaru do występu pieśni patriotycznych;

- Próby występów;

 

początek listopada

- kształcenie umiejętności wokalnych;

Plastyka

- Wykonanie kotylionów dla zaproszonych Gości

początek listopada

- doskonalenie umiejętności plastycznych;

WARSZTATY Z OKAZJI SZKOLNYCH OBCHODÓW ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI W DNIU 8.11.213 r.

Prowadząca: Jolanta Łuczak

Temat: „PATRIOTYZM WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE – PROPOZYCJE DZIAŁAŃ”

Tematy do pracy grupach warsztatowych:

  1. Problemy w  wychowaniu młodych patriotów – przyczyny i propozycje zmian – GRUPA ORŁA BIAŁEGO
  2. Alfabet współczesnego patriotyzmu – GRUPA FLAGI POLSKIEJ
  3. Działania w różnych obszarach wychowania patriotycznego i obywatelskiego w szkole i domu – GRUPA KOTYLIONOWA                 

Cel warsztatów:

Uczestnicy warsztatów: 

  • dyskutują na temat znaczenia patriotyzmu we współczesnym świecie;
  • potrafią pracować i dyskutować w grupie, wysnuwać argumenty i je uzasadniać;
  • integrują się z  osobami z różnych środowisk;
  • nabywają wiedzę na temat patriotyzmu oraz poznają różne formy okazywania szacunku dla własnego narodu i kraju.

Uczestnicy:

Przedstawiciele uczniów klas IV – VI: Konrad Kowalski, Julia Przybysz, Eliza Kubiak, Jakub Kaźmierski, Maciej Byczkowski;

Przedstawiciele rodziców: Marta Kowalska (Przew. RR)

Przedstawiciele samorządu lokalnego: Czesław Ojrzanowski (Przew. RG), Mirosław Włodarczyk (Wójt Gminy Witonia);

Przedstawiciele nauczycieli emerytów: Marianna Karbowska, Barbara Dziedzic, Jolanta Witczak, Urszula Tomczak, Władysław Kuś;

Przedstawiciele nauczycieli: Jolanta Łuczak, Jolanta Pawlak, Lucyna Królikowska;

Przedstawiciele instytucji kulturalnych: Urszula Graczyk (Dyr. SP w Witoni), Ilona Jedrzejczak (Dyr. Gimnazjum w Witoni), Anna Stolarczyk (Dyr. GBP w Witoni)

Miejsce: sala nr 8

Pomoce dydaktyczne: znaczki grup, duże arkusze papieru, mazaki, tablica flipchart; kawa/herbata, ciasto, filiżanki, talerzyki;

Przebieg: 

  1. Podział na grupy poprzez losowanie karteczek z nazwą grupy;
  2. Przedstawienie celu warsztatów oraz zagadnień do dyskusji;
  3. Praca w grupach;
  4. Prezentacja – przedstawienie wyników (wniosków i spostrzeżeń) pracy w grupach;
  5. Dyskusja przy herbatce.
  6. Zakończenie spotkania.

MATERIAŁY WYPRACOWANE PRZEZ GRUPY: 

  1. Problemy w  wychowaniu młodych patriotów – przyczyny i propozycje zmian – GRUPA ORŁA BIAŁEGO 

Problemy:

  1. Ograniczenie lekcji historii.
  2. Zmiana w podejściu, w rozumieniu pojęć patriotyzm, świętowanie uroczystości w środowisku lokalnym.
  3. Kształtowanie świadomości patriotycznej młodych. 

Propozycje zmian: 

  1. Kierowanie żądań, petycji do władz w celu przywrócenia rangi i wymiaru nauczania historii.
  2. Aktywizacja społeczności lokalnej wokół wspólnego świętowania uroczystości państwowych.
  3. Odwiedzanie miejsc poświęconych pamięci narodowej, organizowanie akcji.

Autorzy: U.Graczyk, Cz. Ojrzanowski, W.Kuś, A.Stolarczyk, E.Kubiak

        2. Alfabet współczesnego patriotyzmu – GRUPA FLAGI POLSKIEJ

A. Ambicja (ciągłe doskonalenie);

B. Bycie grzecznym;

C. Czcić symbole narodowe;

D. Dobro dla drugiego człowieka;

E. Empatia (zrozumienie czasem odmiennego zdania);

F. Funkcjonowanie aktywne na terenie klasy, szkoły, gminy, kraju);

G. Gromadzenie materiałów historycznych o naszej Małej Ojczyźnie;

H. Honor i jego znaczenie;

I. Innowacyjność w działaniu;

J. Jak radość z bycia Polakiem;

K. Kultywować tradycje;

L. Legendy (źródło informacji);

Ł. Łowić przykłady wzorowego Polaka;

M. Miłość do Ojczyzny;

N. Narodowa duma;

O. Odwaga jak u Bolesława Chrobrego;

P. Przywiązanie do miejsc, tradycji;

R. Ratowanie naturalnych bogactw;

S. Szacunek dla starszych;

T. Traktowanie drugiego człowieka w sposób właściwy;

U. Uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez całe życie;

W. Wolność myśli i słowa;

Z. Zaduma i refleksja nad historią kraju;

Ź. Źródła dotyczące historii naszego kraju;

Ż. Życie w wolnym kraju.

Autorzy: I.Jedrzejczak, M.Włodarczyk, U.Tomczak, J.Witczak, K.Kowalski, M.Byczkowski, J.Pawlak

      3. Działania w różnych obszarach wychowania patriotycznego i obywatelskiego w szkole i domu – GRUPA KOTYLIONOWA

      1. Tradycja śpiewania pieśni patriotycznych;
      2. Konkurs wiedzy patriotycznej;
      3. Wystawa książek o tematyce patriotycznej;
      4. Prezentacje multimedialne na wszystkich poziomach nauczania;
      5. Spotkania z kombatantami;
      6. Rozmowa w domu z dziadkami i pradziadkami;

Autorzy: B.Dziedzic, M.Karbowska, M.Kowalska, J.Kaźmierski, J.Przybysz, L.Królikowska

 

 OPIEKUN PROJEKTU:

mgr Jolanta Łuczak