Projekt edukacyjny poświęcony szkolnym obchodom Narodowego Święta Niepodległości
TEMAT PROJEKTU: Szkolne obchody Narodowego Święta Niepodległości w dn. 08.11.2013 r.
CELE:
1. Kształtowanie postaw obywatelskich dzieci poprzez realizację treści programowych na różnych przedmiotach.
2. Pogłębianie wiedzy historycznej dotyczącej odzyskania niepodległości na różnych przedmiotach.
3. Wzbogacanie warsztatu wokalnego i recytatorskiego uczniów poprzez przygotowanie inscenizowanej sondy ulicznej i konkursu pieśni patriotycznych.
4. Doskonalenie technik plastycznych.
5. Integrowanie przedstawicieli różnych środowisk – debata.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. zapoznanie uczniów z historią Polski, szczególnie z zagadnieniami dotyczącymi okresu niewoli zaborów oraz przyczyn i okoliczności odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918r.;
2. uświadomienie uczniom znaczenia wydarzeń z 1918 r. dla powstania niepodległego państwa polskiego; podkreślenie wkładu pracy i zasług wielu Polaków w walce o wolność i utrzymanie polskości;
3. kształtowanie postaw patriotycznych;
4. budzenie zainteresowania przeszłością;
5. kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo- skutkowych;
6. rozwijanie umiejętności pracy z różnymi źródłami;
7. kształtowanie wrażliwości muzycznej, plastycznej i poetyckiej
8. kształtowanie umiejętności pracy w grupie;
9. zachęcanie uczniów do działań twórczych i innowacyjnych;
10. prezentowanie swoich umiejętności wokalnych;
11. kształcenie umiejętności zabierania głosu podczas debaty;
KONSTRUKCJA PROJEKTU:
- Zajęcia prowadzone na lekcjach: historii, języka polskiego, muzyki, plastyki, na godzinie z wychowawcą klasy oraz na zajęciach chóru szkolnego.
- Plakaty wykonane jako praca domowa – dodatkowa.
- W działaniach biorą udział uczniowie kl.IV – VI, nauczyciele języka polskiego, historii i muzyki/plastyki oraz zaproszeni Goście na uroczystość w dn.08.11.2013r.
CZAS WYKONANIA PROJEKTU:
październik – listopad
MIEJSCE REALIZACJI:
Szkoła Podstawowa w Witoni:
- korytarz I piętra – wystawa plakatów;
- korytarz parteru – występy uczniów kl.IV – VI dla wszystkich uczniów kl.I – VI i zaproszonych Gości;
- sala nr 8 – debata;
FORMY PRACY:
- indywidualna;
- grupowa;
- zespołowa (klasa).
METODY:
- problemowe
- eksponujące: inscenizacja; koncert; warsztaty - debata
- praktyczne: plakat
PREZENTACJA EFEKTU PROJEKTU:
Zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Odzyskania Niepodległości, w ramach której odbędzie się:
- wystawa plakatów związanych ze Świętem Niepodległości;
- inscenizowana sonda uliczna o wydarzeniach prowadzących do odzyskania niepodległości;
- prezentacja pieśni patriotycznych;
- zapalenie zniczy na symbolicznym grobie Nieznanego Żołnierza na miejscowym cmentarzu;
- debata „Patriotyzm we współczesnej szkole – propozycja działań”.
KRYTERIA SUKCESU:
- integracja dzieci z wszystkich oddziałów;
- uczestnictwo zaproszonych gości, kombatantów i rodziców w uroczystości;
- udane spotkanie;
EWALUACJA:
- opinia rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości;
- samoocena działań uczniów;
DOKUMENTACJA:
- scenariusz przebiegu uroczystości: inscenizacja „Sonda uliczna”; występ uczniów – prezentacja pieśni patriotycznych;
- scenariusz warsztatów – debaty wraz z wypracowanymi materiałami;
- informacja na szkolnej www;
- kartka w Kronice Szkoły;
- zaproszenia dla Gości;
ZADANIA PROJEKTOWE:
Nauczyciel |
Zadania |
Termin |
Kształcenie umiejętności |
J. polski |
- Ułożenie scenariusza inscenizacji „Sonda uliczna”; - Próby występu; - Zredagowanie tekstu zaproszenia dla gości; |
październik |
-kształcenie umiejętności poszukiwania informacji do sondy ulicznej; -kształcenie umiejętności poprawnego redagowania zaproszenia; -kształcenie umiejętności recytacji; |
Historia i społeczeństwo |
- Przygotowanie informacji o symbolach państwa oraz o wydarzeniach historycznych związanych z odzyskaniem niepodległości; - Wykonanie plakatu nawiązującego do Święta Niepodległości; |
październik |
-poszerzanie wiedzy uczniów na temat historii swojego kraju; - kształcenie uczuć patriotycznych; - doskonalenie umiejętności plastyczno – technicznych; |
Godzina z wychowawcą |
- Zorganizowanie wystawy plakatów; - Przygotowanie zagadnień do dyskusji podczas debaty uczniów, nauczycieli, rodziców i zaproszonych Gości; - wykonanie elementów dekoracji i kotylionów dla uczniów; |
początek listopada |
- kształcenie umiejętności wyrażania własnej opinii, prezentacji plakatu; - kształcenie umiejętności współdziałania w grupie; |
Muzyka / zajęcia chóru szkolnego |
- Wybór repertuaru do występu pieśni patriotycznych; - Próby występów;
|
początek listopada |
- kształcenie umiejętności wokalnych; |
Plastyka |
- Wykonanie kotylionów dla zaproszonych Gości |
początek listopada |
- doskonalenie umiejętności plastycznych; |
WARSZTATY Z OKAZJI SZKOLNYCH OBCHODÓW ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI W DNIU 8.11.213 r.
Prowadząca: Jolanta Łuczak
Temat: „PATRIOTYZM WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE – PROPOZYCJE DZIAŁAŃ”
Tematy do pracy grupach warsztatowych:
- Problemy w wychowaniu młodych patriotów – przyczyny i propozycje zmian – GRUPA ORŁA BIAŁEGO
- Alfabet współczesnego patriotyzmu – GRUPA FLAGI POLSKIEJ
- Działania w różnych obszarach wychowania patriotycznego i obywatelskiego w szkole i domu – GRUPA KOTYLIONOWA
Cel warsztatów:
Uczestnicy warsztatów:
- dyskutują na temat znaczenia patriotyzmu we współczesnym świecie;
- potrafią pracować i dyskutować w grupie, wysnuwać argumenty i je uzasadniać;
- integrują się z osobami z różnych środowisk;
- nabywają wiedzę na temat patriotyzmu oraz poznają różne formy okazywania szacunku dla własnego narodu i kraju.
Uczestnicy:
Przedstawiciele uczniów klas IV – VI: Konrad Kowalski, Julia Przybysz, Eliza Kubiak, Jakub Kaźmierski, Maciej Byczkowski;
Przedstawiciele rodziców: Marta Kowalska (Przew. RR)
Przedstawiciele samorządu lokalnego: Czesław Ojrzanowski (Przew. RG), Mirosław Włodarczyk (Wójt Gminy Witonia);
Przedstawiciele nauczycieli emerytów: Marianna Karbowska, Barbara Dziedzic, Jolanta Witczak, Urszula Tomczak, Władysław Kuś;
Przedstawiciele nauczycieli: Jolanta Łuczak, Jolanta Pawlak, Lucyna Królikowska;
Przedstawiciele instytucji kulturalnych: Urszula Graczyk (Dyr. SP w Witoni), Ilona Jedrzejczak (Dyr. Gimnazjum w Witoni), Anna Stolarczyk (Dyr. GBP w Witoni)
Miejsce: sala nr 8
Pomoce dydaktyczne: znaczki grup, duże arkusze papieru, mazaki, tablica flipchart; kawa/herbata, ciasto, filiżanki, talerzyki;
Przebieg:
- Podział na grupy poprzez losowanie karteczek z nazwą grupy;
- Przedstawienie celu warsztatów oraz zagadnień do dyskusji;
- Praca w grupach;
- Prezentacja – przedstawienie wyników (wniosków i spostrzeżeń) pracy w grupach;
- Dyskusja przy herbatce.
- Zakończenie spotkania.
MATERIAŁY WYPRACOWANE PRZEZ GRUPY:
- Problemy w wychowaniu młodych patriotów – przyczyny i propozycje zmian – GRUPA ORŁA BIAŁEGO
Problemy:
- Ograniczenie lekcji historii.
- Zmiana w podejściu, w rozumieniu pojęć patriotyzm, świętowanie uroczystości w środowisku lokalnym.
- Kształtowanie świadomości patriotycznej młodych.
Propozycje zmian:
- Kierowanie żądań, petycji do władz w celu przywrócenia rangi i wymiaru nauczania historii.
- Aktywizacja społeczności lokalnej wokół wspólnego świętowania uroczystości państwowych.
- Odwiedzanie miejsc poświęconych pamięci narodowej, organizowanie akcji.
Autorzy: U.Graczyk, Cz. Ojrzanowski, W.Kuś, A.Stolarczyk, E.Kubiak
2. Alfabet współczesnego patriotyzmu – GRUPA FLAGI POLSKIEJ
A. Ambicja (ciągłe doskonalenie);
B. Bycie grzecznym;
C. Czcić symbole narodowe;
D. Dobro dla drugiego człowieka;
E. Empatia (zrozumienie czasem odmiennego zdania);
F. Funkcjonowanie aktywne na terenie klasy, szkoły, gminy, kraju);
G. Gromadzenie materiałów historycznych o naszej Małej Ojczyźnie;
H. Honor i jego znaczenie;
I. Innowacyjność w działaniu;
J. Jak radość z bycia Polakiem;
K. Kultywować tradycje;
L. Legendy (źródło informacji);
Ł. Łowić przykłady wzorowego Polaka;
M. Miłość do Ojczyzny;
N. Narodowa duma;
O. Odwaga jak u Bolesława Chrobrego;
P. Przywiązanie do miejsc, tradycji;
R. Ratowanie naturalnych bogactw;
S. Szacunek dla starszych;
T. Traktowanie drugiego człowieka w sposób właściwy;
U. Uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez całe życie;
W. Wolność myśli i słowa;
Z. Zaduma i refleksja nad historią kraju;
Ź. Źródła dotyczące historii naszego kraju;
Ż. Życie w wolnym kraju.
Autorzy: I.Jedrzejczak, M.Włodarczyk, U.Tomczak, J.Witczak, K.Kowalski, M.Byczkowski, J.Pawlak
3. Działania w różnych obszarach wychowania patriotycznego i obywatelskiego w szkole i domu – GRUPA KOTYLIONOWA
- Tradycja śpiewania pieśni patriotycznych;
- Konkurs wiedzy patriotycznej;
- Wystawa książek o tematyce patriotycznej;
- Prezentacje multimedialne na wszystkich poziomach nauczania;
- Spotkania z kombatantami;
- Rozmowa w domu z dziadkami i pradziadkami;
Autorzy: B.Dziedzic, M.Karbowska, M.Kowalska, J.Kaźmierski, J.Przybysz, L.Królikowska
OPIEKUN PROJEKTU:
mgr Jolanta Łuczak