26 września obchodzimy Europejski Dzień Języków (EDJ). To coroczne europejskie święto ustanowione zostało w 2001 roku z inicjatywy Rady Europy, której siedzibą jest Strasburg.
Pierwsza edycja Europejskiego Dnia Języków, zorganizowana w 2001 roku wspólnie przez Radę Europy oraz Unię Europejską, odniosła ogromny sukces, wzbudzając zainteresowanie milionów ludzi w 45 uczestniczących w tym wydarzeniu krajach. W ramach obchodów Dnia Języków podnoszono zalety językowej różnorodności Europy oraz propagowano uczenie się języków używanych w innych krajach UE.
Sukces pierwszej edycji zachęcił Radę Europy do ustanowienia 26 września Europejskim Dniem Języków, który od tej pory obchodzony jest corocznie. Podstawowe cele Europejskiego Dnia Języków to:
- ukazanie opinii publicznej znaczenia uczenia się i nauczania języków, jak również konieczności urozmaicania oferty językowej w celu szerzenia idei wielojęzyczności oraz porozumienia pomiędzy różnymi kulturami;
- promowanie różnorodności kulturowej i językowej Europy jako bogactwa, które należy rozwijać i pielęgnować;
- propagowanie uczenia się języków przez całe życie: zarówno w szkole, jak i poza nią, w celu kontynuacji nauki, jak i na potrzeby kariery zawodowej, zwiększenia mobilności czy też dla własnej przyjemności lub udziału w wymianie międzynarodowej.
W naszej szkole z okazji EDJ nauczyciele języków obcych przygotowali okolicznościową gazetkę wyjaśniającą historię i cel obchodzenia tego Dnia oraz przygotowali specjalne lekcje zgodnie z wytycznymi twórców tego wydarzenia oraz jednym z założeń podstawy programowej języka obcego nowożytnego mówiącym o otwartości na kulturę i język innych krajów i rozbudzaniu w uczniach postawy ciekawości i tolerancji wobec nich.
Na zajęciach języka angielskiego w klasie III uczniowie zostali podzieleni na zespoły pięcioosobowe a następnie każdy z nich przygotował plakat dotyczący jednego z 6 krajów UE (Wielka Brytania, Rosja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Francja) którego języka warto się uczyć. Pod kierunkiem nauczyciela i z pomocą słownika online uczniowie przetłumaczyli zwrot powitania w języku danego kraju. Następnie zwrot taki wraz z flagą umieszczono na plakatach promujących dane państwo. Uczniowie narysowali na nim sceny, obiekty i krajobrazy, które najbardziej kojarzyły im się z takim państwem. Praca w grupach przebiegała żywiołowo a na końcowy efekt pracowali wszyscy członkowie danej grupy.
W klasie I uczniowie dyskutowali z nauczycielem dlaczego warto uczyć się języków obcych i poznawać inne kultury. Dominowały odpowiedzi związane z wyjazdami wakacyjnymi i zawiązywanymi przyjaźniami międzynarodowymi, chociaż nie brakło też wypowiedzi dotyczących przyszłej kariery akademickiej i zawodowej. Po obejrzeniu krótkich prezentacji o wybranych krajach UE uczniowie podzielili się na grupy zgodnie z wyborem kraju, który będą ilustrować na kartonach. Następnie każdy indywidualnie mógł skopiować daną flagę danego kraju UE dostarczoną przez nauczyciela i narysować jego wizytówkę. Dla chętnych osób nauczyciel dopisał pozdrowienia w języku danego kraju na odpowiednich rysunkach, które uczniowie zabrali do domu. Zabawy było co nie miara.
W klasie IVA zajęcia przebiegały w podobnej formie do zajęć w klasie III. Tym razem uczniowie posłuchali nagranych powitań w 6 językach używanych w UE. Następnie ochotnicy zapisali pozdrowienia na tablicy i dobrali do danych pozdrowień odpowiednią flagę. Później wybraną przez siebie frazę zapisali w zeszycie i przygotowali indywidualne wizytówki krajów wraz z flagą, charakterystycznymi rzeczami dla danego państwa i oczywiście pozdrowieniami w odpowiednim języku. Na prośbę uczniów pracę umiliły przeboje w 6 językach UE na czele z nieśmiertelnym Despacito.
Europejski Dzień Języków Obcych dostarczył uczniom naszej szkoły niezapomnianych wrażeń a przy okazji przypomniał im, że warto uczyć się języków obcych, warto poznawać inne kultury i wiedzieć jak najwięcej o sąsiednich krajach - być jednocześnie Polakiem i Europejczykiem.
Opracował Radosław Woźniak